Въпреки уверенията на министъра на здравеопазването Таня Андреева, че здравето на хората не може да се ограничава, министерството предлага сериозни лимити, които ще ограничат и бездруго трудния достъп на осигурените до медицински услуги. Според проект за изменение в Закона за здравното осигуряване министърът и здравната каса (НЗОК) ще получат свръхправомощия за контрол и регулация в сектора и реално ще го вземат на "ръчно" управление. Резултатът ще е: лишаване на онкоболните от лекарства, сериозно ограничаване на конкуренцията при болниците и затруднен достъп на хората до качествена медицинска помощ, отбелязва в. "Сега".
Идеите на здравното министерство са публикувани на интернет страницата му за обществено обсъждане. Едно от най-скандалните предложения в законопроекта е, че касата няма да плаща на болниците за лекарства за онкологични заболявания, за които производителите не са договорили отстъпки с нея. При лекарствените продукти за домашно лечение задължителни отстъпки ще се изискват само за иновативните медикаменти, които са и най-скъпи.
Обвързването на плащанията на НЗОК за лекарства с отстъпки беше една от краткосрочните мерки за оптимизиране на разходите в здравната система, предложени от здравното министерство през януари, благодарение на които касата получи разрешение да изхарчи още 94 млн. лв. Тогава пациенти и фармацевтични производители предупредиха, че поредният административен натиск за сваляне на цени може да доведе единствено до изтегляне на тези продукти от страната. "За някои злокачествени заболявания няма да може да се договори отстъпка, тъй като и в момента цените им са прекалено ниски", коментираха от Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители ("АрФарм").
От Българския лекарски съюз (БЛС) настояват да се заложи повече на т.нар. гъвкави форми на договаряне. Например да се плаща за определен брой от даден иновативен медикамент, да се проследи дали след лечението на пациентите разходите за тях са намалели и при доказан добър ефект да се поемат по-големи количества. Или да се плаща договорено количество, а фирмата да осигурява допълнителни безплатни бройки. Чрез законопроекта сега се регламентира отстъпка в натура.
Надзорът на здравната каса получава и пълна свобода да решава за кои заболявания тя да финансира напълно или частично лекарствата за домашно лечение и колко често да се актуализира списъкът им. Сега това се регламентира с наредба на здравното министерство. Ако се приеме предложението, касата ще е в конфликт на интереси, тъй като има опасност да се съобразява единствено с финансите си и с по-силните лобита в здравната система, а не с нуждите на пациентите. Например ако няма пари за болничната помощ, може да се орежат правата на пациентите, като се намалят заболяванията, за които тя плаща лекарствата за домашно лечение. "Това е лекарствена политика на страната, която се провежда от министерството, а не от здравната каса", категорични са от "АрФарм".
В законопроекта влиза и идеята в населени места с повече болници от потребностите касата да избира с кои да сключва договори. А по какви критерии да се определят те ще е изцяло в правомощията на надзора. Освен това тя ще плаща на по-ниски цени медицинските дейности с надхвърлени лимити.
"Ако се запише такъв текст, това значи, че увековечават със закон болничните бюджети", категоричен е Димитър Петров от БЛС. Според него това не е съобразено с факта, че пациентът има свободен избор да избере лечебно заведение на територията на цялата страна. "Една болница може обективно да извърши повече дейности, защото е привлякла пациенти от други, с по-високо ниво на качеството, с технологичното си оборудване или с работещите в нея специалисти. Ако има такава регулация, тя може да става само на национално ниво", обяснява експертът на БЛС. В момента законодателството позволява гъвкавост при бюджетите.
Друго екзотично предложение, което сериозно би ограничило пазарната конкуренция сред болниците, е строежът на всяко ново лечебно заведение да започва само след съгласието на здравния министър. Такова ще се дава, "когато е налице потребност от болнични легла" за съответната област. Ако съществуващият брой легла превишава конкретните потребности за региона, министърът ще отказва строежа. В мотивите си министър Андреева лаконично посочва, че това "би представлявал още един механизъм за по-добро планиране на ресурсите за оказване на медицинска помощ". Според БЛС обаче това означава, че в една област, в която повече няма да се откриват нови болници, се дава пълна гаранция на съществуващите за договори с касата независимо от нивото на обслужване. Затова такова решение трябва да се обвърже с изисквания за инвестиции. В същото време няма и думичка как ще се разкриват болници в региони, където те са недостатъчни. /КРОСС/
Коментари