Деница Александрова преподава английски език по метода на сугестопедията. За уникалните възможности на внушението в областта на обучението „Здраве да е” вече писа наскоро, но като анонс за нейната лекция на Международния форум „Здраве, щастие, красота”, който се проведе в Русе през този месец.
Сега искаме да ви предложим едно интервю с обаятелната преподавателка, която знае как чипът в главата ни може за минмум време да усвои маскимум полезна информация. Младата дама от Велико Търново е една от последните ученици на големия български учен проф. Лозанов, бащата на сугестопедията. В родния си град Деница Александрова отваря Музикална и театрална къща на езиците „Дарплей”. През ноември тя ще проведе първия курс по английски език в Русе по метода на сугестопедията. Радващо е, че след нейната лекция русенски учители по английски също се запалиха по методологията на проф. Георги Лозанов.
- Деница, била сте ученичка на проф. Лозанов, разкажете какви впеталения остави той у вас?
- За професор Лозанов бях чувала само. През 2009-2010 година работех в езикова школа в София, когато разбрах чрез интернет, че проф. Георги Лозанов е създал метода сугестопедия, който помага на хората да учат по-бързо. Реших да се поинтересувам и си поръчах книгата му „Сугестология- десугестивно обучение” по интернет. След като пристигна, започнах да я чета, но нищо не разбрах. Беше написана на доста сложен научен език. Тъй като нищо не разбрах от нея, попитах една приятелка, която ходеше в този момент на такъв курс дали мога да присъствам на лекциите на преподавателката, която им води и тя се съгласи. Тогава за първи път видях проф. Лозанов, защото той присъстваше на курса. Направи ми впечатление, че наблюдаваше внимателно, а в междучасието разговаряше с хората, усмихваше се. Тогава казах на преподавателката Ванина, че искам да ми се обади, когато има такъв курс за учители, за да се включа и аз. Един ден тя ми позвъня и ме покани на гости у професора. Той тогава живееше в Рогово. Отидох заедно с моя приятелка. Посрещна ни, искаше да разбере защо искаме да се занимаваме със сугестопедия като преподаватели. Същата вечер имах много силен сън за него. Сънувах, че той и дядо ми са братовчеди (имах много силна връзка с дядо ми). Бяхме си на село и те двамата много се радваха, смееха се. Сънят беше толкова жив, когато се събудих, че си казах, че това е моето нещо и трябва да се занимавам с него, че трябва да запиша този курс. Нямах нужната сума тогава, но майка ми ми помогна. Максимално ме подкрепи и успях да изкарам това обучение.
Първият модул беше с проф. Лозанов. Говореше за сугестията. Начинът, по който представяше нещата, беше изключително интересен и запомнящ се. Говореше така, че всеки да го разбере. Даваше много примери от живота. Слушахме неговите лекции за внушението с огромно удоволствие.
- Той ли ви даде модула, по който да водите курсовете?
Не. По време на втория модул си потопен в друг език, който не знаеш, в продължение на пет дни. Аз учих испански. Идеята е да изпиташ метода върху себе си. След това преминахме към третия модул, където разисквахме фазите на сугестопедията. По време и на трите модула обаче професорът беше там и когато се налагаше обясняваше ясно и просто, с ентусиазъм и страст и много добродушно излъчване. Приличаше на дядо Коледа, няма да ти се скара, ще ти се усмихне и ще те погали по главата. Той беше учен, но познал силата на внушението. Много силен инструмент, с който можеш да постигнеш много. Ние сме потопени в него.
С една приятелка вчера си говорихме, че и двете нямаме телевизор и можем да направим кампания „Махни телевизора, сложи цвете” или „Сложи цвете, махни телевизор”, защото телевизорът е най-големият манипулатор.
- Не сте първата, от която го чувам, има изследвания, че тв рекламите и други предавания влияят на подсъзнателно ниво. Споделете какъв опит имате вече със сугестопедията ?
- Още през октомври 2010 г., след като завърших курса, направих първия си експеримент в хола у дома. Бързо се събра група. Имах дъски и всички необходими материали. И така се започна. Първо предложих на моята шефка в езиковата школа, в която преподавах около 7 години, да започнем такова обучение. Тя обаче отказа, защото не вярваше в метода. След това отидох в Габрово, където направих 2-3 курса, а след това пробвах и в родния си град. Първата си група там обучавах в едно уютно арт кафене. Вдъхнових се и реших да пробвам да уча хората с песни. Един приятел научи английски само от песни на „Металика” и сега говори много добре. Вече може би съм изкарала над 20 такива групи. Искам да помагам и в обучението на преподаватели и в разпространяването на метода. Сега пиша книжка как се преподава английски език с песни и как чрез тях човек може да си поддържа езика
- Какви песни използваш?
- Всякакви. В книжката разписвам стъпка по стъпка, например за 90 минути какво може да се прави с една песен. Пълно е с песни, хората обичат музиката, обичат да пеят. Защо тогава да не учим език с песни, защо трябва все с учебници да се учи?
- Каква лексика научават хората на твоите курсове?
- Искам да отбележа, че има специални учебници по езиците. Всеки учебник съдържа по около 2500 думи, които са достатъчни за нормален разговор. Работим с тези 2500 думи, вкарваме ги в диалози. Всъщност човек на активно ниво борави само с някакъв процент от тези думи, но на пасивно ниво той ги знае всичките. Сугестопедията те вдъхновява да искаш да говориш на този език. Така в самото общуване с хора ти искаш и учиш още и още неща.
- Доколко е траен този метод?
- Траен е. Когато попаднеш в ситуация да водиш разговор, думите започват да ти изкачат като балончета, защото дадена фраза ти си я чувал по време на часовете или си я казвал многократно. Мозъкът е достатъчно разигран, раздвижен, за да може да прави свои собствени комбинации.
- Много често хората се притесняват да говорят на чужд език.
- Чрез сугестопедията тази бариера лесно се преодолява. Не е нужно фразата да бъде казана правилно, важно е да те разберат. Все пак трябва да се има предвид, че в общуването думите имат само 8-10 процента значение, другото е език на тялото, интонация, глас.
- Следите ли как се се развиват хората, които са завършили ваш курс?
- В началото имаме обратна връзка, но на по-късен етап не зная кой какви методи използва, за да продължи да поддържа езика – дали слуша музика, дали чете книги или пък се упражнява в директна комуникация. Каквото и да е, хубаво е да има надграждане. Две мои приятелки написаха книжка за 64 дни, в която има 10 въпроса. Когато седнем на кафе, тези въпроси ни дават отправна точка за диалози. Така се упражняваме и учим сами.
- Какво е различното в преподаването на чужд език чрез сугестопедия?
- Както обясних на лекцията си, за разлика от другите начини при този метод още в началото учителят чете една пиеса, голям текст. Първият път много бавно, а после по-бързо, така че учениците да чуят и усетят спецификата на слятата реч. Междувременно курсистите имат пред себе си текста на чуждия език и неговия превод. По този начин ние не учим лексиката и граматиката изолирани, сами за себе си, както е обичайно, а в определена зависимост, на базата на асоциативността, във взаимовръзка. Да речем, думата „вода” винаги я свързваме с много други думи, които назовават нейните качества и функции, употреба, разпространение, видове и т.н. Нашият мозък запомня благодарение на връзките, които изгражда, така че методът използва тази особеност и затова залага на подобието, на асоциативността. Така думите, които са в подсъзнанието ни, лесно излизат, когато ни трябват. По метода на проф. Лозанов усвояването на езика става неусетно чрез влизане в роля, чрез забавление, използваме и музиката. Не се акцентира на грешките, за да не се получи блокаж. Напротив, ние насърчаваме нашите ученици и те добиват самоувереност, развързват си езика.
По отношение на граматиката в самата пиеса има изнесени малки островчета- например всяко едно глаголно време го има –но то не е акцент, а се поднася периферно. С табла по стените, с песен за всяка граматическа структура. В сугестопедията не се анализира много-много. На английски има една поговорка, която гласи: „Който много анализира, той се парализира”.
- Деница, на лекцията си спомена, че сугестопедията изисква от страна на преподавателя разкрепостено мислене и доза артистичност. Самата ти имаш такова излъчване, а и Къщата за езици, която си отворила, има определения „музикална” и „театрална”. Музиката и театърът ли са твоите хобита?
- Може да се каже. Занимавам се с театър на импровизациите. Имаме театрална група. Събираме се веднъж седмично. Мислим да направим скоро представление във Велико Търново. Мисля, че театърът на импровизациите е занимание, което дава шанс на човека да отвори неочаквани възможности пред него. Запознах се с този метод в София и ми стана много любим, сега е моята страст. Освен това водя сеси по йога на смеха, това пък е нещо, което изключително ме разтоварва и зарежда положително. От години танцувам народни танци, а от известно време и салса. Както виждате, обичам да се забавлявам.
- Това ли е тайната на успеха в ученето?
- Разбира се, това е част от тайната. Нашият мозък обича да учи, когато му е приятно и интересно.
Свързани статии:
Как да развием заложбите в мозъка си, да увеличим интелигентността си и да отключим потенциала си
6 хобита, които ще ви направят по-умни
Автор: zdravedae.com
Коментари